Contagios: cum se răspândesc ideile? (bestseller New York Times, cea mai bună carte de marketing a anului 2014 conform American Marketing Association; autor: Jonah Berger)

“În 2011, Rebecca Black a avut o realizare uluitoare. Această puştoaică în vârstă de 13 ani a lansat un cântec pe care majoritatea criticilor de muzică l-au catalogat ca fiind cel mai prost cântec interpretat vreodată.

Născută în 1997, Rebecca era doar un copil când a lansat primul său cântec. Dar asta nu era nici pe departe prima sa încercare de a-şi croi drum în lumea muzicii. Participase la audiții, fusese în tabere de muzică pe timpul verii şi cânta deja în public de câțiva ani. După ce au aflat de la o colegă de clasă că apelase la consultanță pentru cariera sa muzicală, părinții Rebeccăi au plătit 4.000 de dolari firmei ARK Music Factory, un studio din Los Angeles, să compună un cântec pentru fiica lor.

Ceea ce a rezultat a fost pur şi simplu îngrozitor. Intitulat “Friday” [adică vineri], acest cântec este o piesă scâncită, care pare să nu se termine, despre adolescență şi bucuriile sfârşitului de săptămână. Cântecul începe cu momentul în care ea se trezeşte dimineața şi se pregăteşte să meargă la şcoală:

Ora 7 dimineață, mă trezesc de dimineață,
Trebuie să plec la şcoală, mă spăl repede pe față,
Trebuie să mănânc muesli, să mănânc de dimineață …

Apoi dă fuga în stația de autobuz, îşi zăreşte prietenele venind cu maşina şi se gândeşte dacă să stea pe bancheta din spate (sau … să stea oare în față?). După ce e nevoită să ia nişte decizii atât de grele, ajunge în sfârşit la refren, o odă bucuriei la gândul că urmează două zile de libertate, două zile de “viață”:

E vineri, e vineri
Haideți să ne distrăm, hai să avem o zi bună,
Toată lumea aşteaptă sfârşitul de săptămână …

Una peste alta, nu prea pare să fie un cântec, mai degrabă un monolog, o înşiruire de gânduri răzlețe ce trec prin mintea – prea odihnită – a unei adolescente.

Şi totuşi, acest cântec a fost unul dintre cele mai virale videoclipuri din 2011. A fost vizionat pe Youtube de peste 100.000.000 de ori şi alte milioane de oameni l-au ascultat pe alte canale.

De ce? Cântecul este groaznic, într-adevăr, dar sunt atâtea cântece proaste … Ce anume a făcut ca acest cântec să aibă succes?” (traducere Off-Time)

Ca să afli răspunsul citeşte Contagios: cum se răspândesc ideile, una dintre cele mai bune cărți pe care le-am citit în ultimul timp.

„Contagios este un proiect al editurii Publica, susținut de Ipsos Research România.

Jonah Berger și-a petrecut ultimii zece ani ai carierei încercând să descopere motivele pentru care anumite lucruri îi captivează pe oameni mai mult decât altele. În Contagios, Berger dezvăluie secretul care stă la baza comunicării orale și a transmiterii informației prin intermediul mediului social. În această carte veți afla care sunt cele șase principii de bază care fac ca tot felul de lucruri să devină captivante, pornind de la produse de larg consum și inițiative politice, la zvonuri și filmulețe postate pe YouTube.

În Contagios veți citi, de exemplu, cum a devenit celebru un restaurant de lux prin intermediul unei banale fripturi cu brânză, cum reclamele anti-drog se poate să fi crescut, de fapt, consumul de substanțe interzise și cum a fost posibil ca un filmuleț despre unul dintre cele mai plictisitoare produse, un blender, să aibă peste 200 de milioane de vizualizări. Indiferent că sunteți managerul unei mari companii, că dețineți o afacere mică, pe care doriți să o promovați, că sunteți pe punctul de a obține o funcție politică sau că lucrați în domeniul sănătății și doriți să faceți o schimbare, Contagios vă va explica modul în care produsele și ideile voastre pot deveni captivante.” (din prezentarea editorială)

Mie mi-a plăcut foarte mult, sper să îți placă şi ție. Iar dacă vrei să afli mai mult despre modul în care un lucru devine viral, contagios, urmăreşte-l direct pe Jonah Berger explicând în acest film produs de Google.

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here